SCRATCH A L´AULA. ESCOLA D´ESTIU
Els projectes de Scratch són treballs a partir d´objectes, objectes que podem canviar el vestit al nostre gust. L´objecte (escenari o vestit) pot ser qualsevol cosa, que es pot dibuixar o recuperar.
L´objecte vestit és mou o toca música o reacciona a partir d´ordres gràfiques (primitives en el llenguatge Logo), les quals es poden agrupar en blocs gràfics (procediments) a l´àrea de programació constituint veritables programes, els quals es visualitzen a l´escenari (entorn o finestra gràfica que es pot veure ocupant tota la pantalla)
El món bàsic de treball amb Scratch és
Es poden observar a la part superior la barra de menús i 4 àrees o finestres.
La comunicació de l´usuari amb aquests entorns de treball es realitza amb ordres o primitives (una estructura bàsica del llenguatge representada per icones informatives) que millora la comoditat del treball. La barra de menús, on l´usuari disposa d´una sèrie d´opcions de fàcil accés que li permeten realitzar accions sobre els entorns (recuperar, desar, imprimir ...).
L´accés a les opcions de la barra de menús i d´icones s´efectua mitjançant l´ús del ratolí .
Les finestres representen entorns de treball que estableixen el diàleg entre l´usuari i el llenguatge. Cada un d´aquests entorns té una tasca diferenciada, independent i interrelacionada amb les altres àrees o finestres.
- L´àrea o finestra de programació, espai subdividit en tres apartats: programes, vestits i sons. En els programes s´hi posen les ordres (arrossegant-les amb el ratolí des de la finestra d´ordres). En la de vestits, es poden editar dibuixar, importar diferents objectes, fins i tot capturar mitjançant la video càmera una imatge. . En el cas que estiguin actiu el fons o escenari també es poden editar, importar i capturar imatges. En els sons es poden enregistrar i importar sons.
- L´àrea o finestra d´animació o de representació, espai on es visualitza l´animació i es pot interactuar amb ella.
- L´àrea o finestra dels objectes, subdivida en dos apartats: el dels vestits i fons o decorats d´escenaris. Per defecte estan actius els objectes vestits. Clicant sobre escenari queden actives totes les ordres referenciades al fons de l´escenari, menys les ordres de moviment.
L´escenari és on es visualitzen les animacions, històries o jocs. Els objectes o vestits es mouen i interactuen en l´escenari.
L´escenari té 480 unitats d´amplada i 360 unitats d´alçada. El centre de l´escenari correspon a les coordenades x=0, y=0.
A la part inferior dreta de l´escenari s´indiquen les coordenadades de la posició del ratolí a la pantalla. Per trobar poscions de coordenades a l´escenari sols cal moure el ratolí.
A la part dreta de la barra d´eines hi ha les icones per a veure diferents formes d´escenari: escenari petit, escenari complet o mode presentació.
Aspecte: ordres que fan referència a l´estat o forma de l´objecte o vestit,
Sons: determina, toca o fixa el so de la programació.
Llapis: ordres que fan referència a l´estat del llàpis (baixa, puja, varia el color, augmenta o disminueix la intensitat del llapis, neteja la pantalla o escenari o pot estampar els vestits).
Control: ordre de caire general que agrupa les altres ordres formant blocs d´ordres (procediments).
Sensors: retorna valors de so, color, posició, temps, booleans ... en funció de variables o del ratolí o valor entrats per teclat.
Operadors: efectuen i retornen el resultat d´operacions de càlcul arrodonin, si cal.
Variables: Permet crear i interactuar amb variables o llistes identificant-les amb un nom amb el qual es por referir ja sigui local (per una sola animació) o global (per a totes les animacions).
Es desplaça el nombre de passos indicats en el sentit que es troba | |
Gira en el sentit indicat el nombre de graus especificats per l´usuari | |
Gira en el sentit indicat el nombre de graus especificats per l´usuari | |
S´orienta en la direcció especificada (0=amunt, 90=dreta,180=avall, -90=esquerra) | |
S´orienta cap l´objecte indicat (pot ser el punter del ratolí o un altre vestit) | |
Es desplaça a les coordenades referenciades per l´usuari. | |
Es desplaça a lloc de l´objecte indicat (el punter del ratolí o un altre vestit). | |
Es desplaça durant els segons indicat a lloc especificat ( a més temps, més lent es mou) | |
Varia el valor de la coordenada x en funció del nombre indicat. En aquest cas augmenta 10 | |
Fixa el valor de la coordenada x al nombre indicat. En aquest cas és 0. | |
Varia el valor de la coordenada y en funció del nombre indicat. En aquest cas augmenta 10 | |
Fixa el valor de la coordenada y al nombre indicat. En aquest cas és 0 | |
Canvia el sentit de l´objecte quan toca la vora | |
Retorna la el valor de la coordenada x de la situació de l´objecte o vestit | |
Retorna la el valor de la coordenada y de la situació de l´objecte o vestit | |
Retorna la orientació del objecte o vestit permet escriure una cosa |
Canvia l´apariencia del vestit per un altre vestit indicat | |
Canvia l´apariència del vestit pel següent de la llista de vestits | |
Retorna el nombre d´ordre de la llista de vestit | |
Presenta una bafarada de parla durant el temps indicat | |
Presenta una bafarada de parla (es treu posant una altra bafarada sense text) | |
Presenta una bafarada de pensament durant el temps indicat | |
Presenta una bafarada de pensament (es treu posant-ne una altra sense text) | |
Augmenta el valor visual de l´efecte (color, ull de peix, girar, pixelar, mosaic ...) | |
Fixa a xx l´efecte visual indicat a yy (color, ull de peix, girar, pixelar, mosaic ...) | |
Treu els efectes gràfics i retorna al vestit inicial | |
Augmenta la mida del vestit el valor indicat | |
Fixa la mida del vestit en el percentatge indicat | |
Retorna la mida del vestit | |
Mostra l´objecte o vestit actiu | |
Amaga l´objecte o vestit actiu | |
Situa endavant l´objecte o vestit actiu dels altres vestits | |
Envia al darrera el vestit actiu un nombre de capes determinat, de forma que pot estar ocult | |
Canvia el fons a xxxx | |
Canvia el fons de l´escenari pel següent de la llista d´escenaris | |
Retorna el nombre d´ordre de la llista de fons d´escenaris | |
Augmenta el valor visual de l´efecte (color, ull de peix, girar, pixelar, mosaic ...) | |
Fixa a xx l´efecte visual indicat a yy (color, ull de peix, girar, pixelar, mosaic ...) | |
Treu els efectes gràfics i retorna tal com era el fons o decorat inicial |
Inicia la reproducció d´un so del menú desplegable, passa a la següent ordre i continua tocant | |
Reprodueix un so i espera fins que el so ha acabat abans de continuar amb l´ordre següent | |
Atura la reproducció de tots els sons | |
Reprodueix un so de bateria, seleccionat del menú desplegable, un nombre de pulsacions | |
Espera el nombre de pulsacions indicades | |
Reprodueix una nota musical (números més alts per els tons més alts) un nombre de pulsacions | |
Estableix el tipus d´instrument que utilitza el vestit. (Cada vestit té el seu propi instrument) | |
Canvia el volum del so del vestit en funció de la quantitat indicada | |
Ajusta el volum del so del vestit a valor especificat | |
Retorna el valor del volum | |
Canvia el tempo en la quantitat especificada | |
Estableix el tempo a un valor específic en pulsacions per minut | |
Retorna el tempo en pulsacions per minut |
Manté el fons inicial de l´escenari actiu treien les marques del llapis i/o estampacions | |
Baixa el llapis, estat del llapis que dibuixa quan es mou | |
Estat del llapis que no dibuixa quan es mou | |
Determina el color triat. S´ha de clicar en el quadre i apareix una paleta de colors | |
Varia la quantitat de color (de 0 a 100 segons l´Arc de Sant Martí) | |
Determina el color del llapis a un valor específic (llapis de color = 0 en l´extrem vermell de l´arc de Sant Martí, llapis de color = 100 a l´altre extrem) | |
Varia la quantitat de la intesitat del llapis | |
Determina la intensitat de el color del llapis a un valor específic. (intensitat 0 és molt fosca i 100 és molt clara) | |
Varia la mida del gruix llapis | |
Fixa el gruix del llapis | |
Estampa una imatge del vestit a l´escenari |
Inicia el procediment que té a continuació en prémer o clicar sobre la bandera verda | |
Inicia el procediment que té a continuació en prémer la tecla especificada al premer animació 1 | |
Inicia el procediment que té a continuació en clicar l´objecte o vestit de l´animació | |
Espera un nombre especificats de segons i després continua amb l´execució del procediment per sempre | |
Ordre reiterativa. Realitza sempre el mateix procediment indefinidament | |
Repeteix les ordres del seu interior un nombre determinat de vegades | |
Envia una ordre a tots els vestits, i després continua amb la següent ordre sense esperar les seqüències d´ordres indicades | |
Envia una ordre a tots els vestits, el que provoca que facin alguna cosa, i espera fins que tots s´acabi abans de continuar amb la següent ordre del procediment | |
Inicia el procediment que a continuació s´especifica quan es rep l´ordre | |
Continuament comprova si la condició és vertadera i continua les ordres de l´interior sempre que ho sigui | |
Si la condició és vertadera, executa les ordres de l´interior. | |
Si la condició és vertadera, executa les ordres de l´apartat, si; si no, executa les ordres de l´apartat següent | |
Espera fins que la condició és vertadera, llavors executa les ordres següents | |
Repeteix les ordres sempre que la condició és vertadera dins del bloc. Si la condició no ho és, passa als blocs que segueixen | |
Atura la seqüència d´ordres | |
Atura tots les ordres de tots els vestits |
Retorna Veritat, si està en contacte l´objecte amb la vora del vestit, o el punter del ratolí. (Seleccionats de menú desplegable.) | |
Retorna Veritat, si l´objecte està tocant color especificat | |
Retorna Veritat, si el primer color (del objecte o vestit) està en contacte amb segon color (en el fons o l´altre objecte) | |
Fa una pregunta i desa el valor entrat per teclat | |
Retorna el valor fet a pregunta | |
Retorna la posició x del punter del ratolí | |
Retorna la posició y del punter del ratolí | |
Retorna Veritat si es pressiona el botó del ratolí. En cas contrari Fals | |
Retorna Veritat si la tecla especificada és premuda. En cas contrari Fals | |
Retorna la distància a l´objecte o punter del ratolí. | |
Ajusta el temporitzador a zero | |
Retorna el valor del comptador de temps en segons. (El temporitzador està sempre corrent.) | |
Informes d´una propietat o variable d´un altre objecte | |
Retorna el volum (d´1 a 100) dels sons detectats pel micròfon de l´ordinador | |
Retorna Veritat, si el micròfon de l´ordinador detecta un so volum superior a 30 (en una escala d´1 a 100) | |
Retorna el valor del sensor especificat | |
Retorna Veritat, si el sensor que s´especifica es pressiona |
Retorna la suma de dos nombres | |
Retorna la resta de dos nombres | |
Retorna el resultat de multiplicar dos nombres | |
Retorna el resultat de dividir el primer nombre pel segon | |
Retorna un enter aleatori dins del rang especificat | |
Retorna Veritat, si el primer nombre és menor que el segon | |
Retorna Veritat, si els dos nombres són iguals | |
Retorna Veritat, si el primer nombre és major que el segon | |
Retorna Veritat, quan es compleixen les dues condicions | |
Retorna Veritat, sempre que una de les dues condicions sigui vertadera | |
Retorna Veritat, sempre que la condició no es compleixi | |
Retorna una paraula formada per la unió de dues | |
Retorna el caràcter que ocupa el lloc indicat en la paraula | |
Retorna la llargada de la paraula especificada | |
Retorna el residu en dividir dos nombres | |
Retorna el nombre enter més proper al nombre especificat | |
Retorna el resultat de la funció seleccionada (abs, arrel quadrada, sinus, cos, tan, asin, acos, atan, ln, log, e ^, 10 ^) aplicada al nombre especificat |
Permet crear variables i donar-els-hi nom. Pot ser global o local | |
Elimina la variable i les ordres associades | |
Presenta el valor de la variable | |
Assigna a la variable el nombre o nom especificat | |
Suma al valor de la variable una quantitat quan el seu valor és un nombre | |
Presenta a l´escenari la variable i el seu valor associat | |
Treu de l´escenari la variable especificada | |
Permet crear llistes i donar-els-hi un nom | |
Elimina la llista i els valors associats | |
Presenta la llista a l´escenari | |
Afegeix un element a la llista | |
Esborra un element o tots els elements de la llista | |
Inserta un element a la posició especificada de la llista | |
Canvia el valor de l´element indicat per l´altre | |
Retorna un element de la llista | |
Retorna la quantitat d´elements de la llista | |
Retorna Veritat si la llista conté l´element indicat. En cas contrari Fals |
Ramon Palau i Carreras 30 de gener de 2011 |